Friday, August 27, 2010

Bantuan Pendidikan

Sy baru balik dari Tuaran, sempat buat talk sedikit dengan adik2 tingkatan 6 rendah mengenai Kolej Jaiputra. Kolej nih sudah 12 tahun kat Kelantan. Ia dibuka untuk kebajikan orang Islam. Kerana itu, kolej ini berbeza dari segi pengajian dan yurannya. Di sini pelajar boleh mengambil 2 pengajian secara serentak, pengajian Islam dan profesional. Yuran? Yurannya sangatlah murah berbanding kolej2 swasta yang lain.

Selesai bagi talk, macam biasa sesi Q&A menyusul. Dan soalan yang biasa sy terima adalah berkaitan dengan yuran kolej dan pinjaman PTPTN. Tak faham sy, kenapa duit selalu menjadi masalah untuk belajar terutama sekali ibubapa di Sabah.

Sepanjang perjalanan balik ke UMS, berkali-kali sy fikirkan kenapa? Kenapa duit selalu jadi masalah untuk sambung belajar?

Ya....akhirnya sy temui jawapannya. Mungkin sebab di awal-awal lagi kita telah ditanamkan bahawa bila ada duit sahaja baru dapat belajar. Tak dapat masuk matrikulasi atau diploma UITM, amik STPM pun jadi lah. Tapi bagaimana dengan adik2 yang tak mampu nak amik STPM tapi ada keinginan untuk amik diploma? Takkan kerja kat pasaraya milimewa/giant jak?

Sy faham, kalau kat sini rata-rata mengharap bantuan. Rata-rata mengharapkan dapat belajar secara percuma. Mungkin ada yang bertanya, kenapa kolej ini minta yuran pengajian sedangkan ia adalah kolej untuk menjaga kebajikan orang Islam? Kenapa tak bagi free? Kenapa perlu buat pinjaman PTPTN?

Jawapannya mudah. Kalau bagi free, adakah kita akan belajar bersungguh-sungguh? Adakah kita akan hargai peluang dapat belajar secara free? Rasanya, adik2 tahu jawapannya. Lihat sahajalah, sepanjang berada di sekolah rendah/sekolah menengah. Yuran tidaklah mahal sangat pun, tapi itu pun kita tak hargai. Bahkan, rata-rata kalau ke sekolah, guru-guru selalu mengadu masalah disiplin dan akademik pelajar muslim. Ada juga pelajar Muslim yang ok tapi tak banyak.

Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment