Tuesday, August 16, 2011

Doa Pengantin Paling Lucu.......


Hari ini ustaz nak cerita pasal satu peristiwa…..Apa?.....Betul tak betul ustaz tak pasti…..Biar apapun, kita sama-sama ambil iktibar dari cerita ini……..

Mengikut cerita, ada satu ketika dahulu dalam satu majlis kenduri perkahwinan, imam yang dijemput untuk berdoa tak dapat hadirkan diri atas sebab-sebab kesihatan. Uzur badan, mengikut ceritanya………

Lazimnya, kalau dalam majlis seumpama in, kalau tak ada doa untuk kebahagiaan hidup pasangan yang baru berkahwin maka tak lengkaplah perkahwinan itu….kurang berkat………

Maka keluarga dan sanak saudara pun sibuk mencari kot-kot ada sesiapa yang boleh baca doa untuk pengantin baru kita. Cari punya cari, taka ada seorang pun yang sanggup baca doa….semua kata tak berapa pandai baca doa….tak berapa tahu nak sebut sebutan arab, takut nanti tersasul pula…….

Maka dalam keresahan itu, dan tetamu yang ada pun dah nak tinggalkan majlis itu, ternampaklah seorang muka punya alim macam ustaz yang warak….alim betul ke alim kucing ke tak tau lah…..maka seorang ahli keluarga pengantin perempuan pun cepat-cepat pergi kat kawan kita ini lalu bertanya……..

‘Encik ni ustaz ke……………’ tanya ahli keluarga pengantin kita.

‘Tak lah….saya orang biasa je……’ jawab kawan kita.

‘Tapi encik nampak macam ustaz…..muka nampak bersih dan warak pula tu……’ kata ahli keluarga pengantin kita, yang cuba dapatkan kawan kita untuk baca doa.

‘Ya ke……………’ kawan kita terasa teruja dengan pujian-pujian ini.

‘Emmm…….Encik boleh tolong baca doa untuk pengantin kita tak……….sikit pun jadilah……asal dapat baca…….’

‘Yang tu….saya tak berapa pastilah…………..’ kata kawan kita dengan nada suara yang agak ragu-ragu.

‘Bolehlah……’

Maka kawan kita yang wajahnya dikatakan nampak ustaz macam dan warak ini pun dibawa oleh ahli pengantin perempuan ke tengah-tengah hadirin yang ada, bersama dengan pasangan pengantin kita, serta ahli keluarga kedua-dua pihak.

Maka berdoalah kawan kita si ustaz warak dan para hadirin pun ‘amin’ kan bacaannya dengan sekuat hati, walaupun tidak faham doanya itu.

Selesai sudah bacaan doa, hadirin yang ada pun memuji kawan kita yang membaca doa untuk pasangan suami-isteri kita.

‘Eh….encik kata tadi tak berapa pandai baca doa…..tapi tadi encik baca bagus pula nampak…….pendek tapi lancar………doa apa yang encik baca………….’ tanya si ahli keluarga pengantin perempuan yang kita sebutkan tadi.

‘Doa apa yang saya baca?...............Doa yang selalu saya baca lah…………’ kata kawan kita.

‘Yalah….tapi apa dia doa tu yang encik selalu baca tu………………’

‘Yang tu……..itu doa yang saya selalu baca bila masuk jamban…………………’ jawab kawan kita.

SEKIAN TAZKIRAH KITA UNTUK KALI INI

Amik dari: TAZKIRAH RAMADAN 2 (oleh ustaz yamin cheng)

No comments:

Post a Comment