Wednesday, March 10, 2010

KERJA ITU IBADAH



Jam sudah menunjukkan jam 1.08 am. Mata sudah tidak mengantuk. Kertas kerja bertaburan di atas meja dan katil. Penat memang penat.

Kadang-kadang sy rasa seakan mahu berhenti kerja. Duduk di rumah seminggu dua. Bunyinya seakan tidak mensyukuri apa yangada. Baru tadi sy bercakap dengan seorang sahabat, yang baru sahaja bekerja. Itupun hanya menggunakan SPM. Tidakkah sy merasa beruntung berbanding dia? Huh...!

“Kerja Itu Ibadah”

Pernah dengar ayat di atas?? Alaa..sy yakin bagi yang selalu menjalankan kerja dakwah, ayat di atas amatmudah diselami. Tapi bagaimana untuk yang bekerja seperti sy?? Berkali-kali sy memikirkan ayat di atas, nyata sy masih tidak faham dan sukar untuk menghayati ayat di atas. Itu yang menyebabkan adakalanya sy rasa tertekan dengan kerja yang sy lakukan sekarang.

Banyak persoalan yang timbul. Andai kerja itu ibadah, apa kriterianya?

Dulu sy menyangkakan kerja itu ibadah andai kita dapat membantu orang Islam. Sy ingat lagi tempat praktikal sy, sebuah pekan yang jauh dari Kota Kinabalu. Tempat pertama yang sy pergi adalah masjid. Seronok sy melihat kanak-kanak di situ. Akhirnya sy mengajar kelas tuisyen secara percuma di masjid itu. Sy seronok dapat bantu orang Islam di situ.

Dulu sy sangkakan ‘kerja sebagai ibadah’ itu ertinya ke mana sahaja kita pergi, kita bawa fikrah Islam bersama. Dan itulah yang sedaya upaya sy bawa. Sy ingat lagi ketika di GEMS, sy membantu peserta meng’organize program Islam. Seronok sy rasakan bila sy dapat berbincang dengan mereka program-program Islam yang sesuai diadakan. Pertandingan Nasyid, pertandingan asma’ul Husna, pertandingan kuiz Islami, pertandingan poster, ceramah, usrah, tazkirah...Dan macam-macam lagi.

Tapi bagaimana pula kerja-kerja lain (contoh pengurusan, buat akaun)?? Jujur, sy lakukan kerana perlu mencapai KPI...aduss...!! Sy menangis. Sy betul-betul nak faham apa itu “kerja sebagai ibadah”?



Sekarang sy masih lagi keliru dan tak faham apa itu ‘kerja sebagai ibadah’?.
Kerja sy kali ini menguruskan program sekolah. Pergi ke sekolah buat promosi. Sy selalu pesan dengan diri sy supaya simpan niat untuk bantu orang lain memperbaiki diri. Niatkan sebagai dakwah. Tapi bila orang bertanya harga konsultasi yang kami buat, sekali lagi sy rasa ingin menangis.....Apakah sy buat kerana nak bantu orang Islam atau mencari keuntungan?

Bagaimana nak me-relate-kan kerja korporate dengan Islam?
(Kalau kerja dakwah, mungkin takde masalah)

Sebenarnya, apa itu “kerja sebagai ibadah”??

No comments:

Post a Comment