Friday, March 5, 2010

Dakwah. Kerja.Sahabat. Dan Lain-Lain...

Assalamu'alaikum Wa Rahmatullahi Wa Barokatuh..

Beberapa minggu ini, sy berdepan dengan 'banyak tugasan'. Ya..semua orang menghadapinya. Dan kerana banyak tugasan inilah kita sering jadikan alasan(sindiran buat diri sendiri).

Sy suka bekerja dengan bos sy sekarang nih. Kalau pejabat lain, mungkin akan sediakan banyak kemudahan kepada pekerja. Ada kemudahan kesihatan, ada kemudahan pinjaman, ada kemudahan..macam-macam. Belum termasuk majlis makan-makan setiap bulan.

Berbeza dengan tempat kerja sy. Kami ada sesi tazkirah setiap hari khamis. Dan ada sesi ceramah setiap malam khamis. Tempat kerja anda ada??

Beberapa minggu lepas, sy ditugaskan oleh bos untuk meng'handle' usrah untuk muslimat di pejabat kami. Huh...Sy sangkakan kerja ini mudah. Ye lah..setakat setup usrah. Just tentukan tarikh, masa dan naqibahnya sapa.

Tapi rupanya sy silap. Bukan mudah untuk mengajak manusia hari ini ke majlis2 agama.

"maryaaaamm...tak cukup ke tazkirah setiap hari khamis?"

"maryaaammm...penat la. kita ada ceramah lagi setiap khamis malam....!"

"maryaaamm...mana boleh buat hari weekends...kami mau berehat...!!"

"maryaaammm.....maryaaammm...."


Sy tarik nafas panjang. Ya, kita memang mudah penat kalo bab berkaitan agama...

Segera sy adukan masalah ini kepada seorang teman. Kata-katanya simple tetapi cukup untuk membuatkaan sy lega.

"Kak, cukuplah dulu sesi tazkirah tuh. Mungkin dari situ, dorang akan faham"

Ya..sy setuju. Kata-katanya sama macam analogi tentang ream of paper. Pernah baca?? Cuba amik satu helai paper. Then tambah dengan satu paper lagi. Then tambah dengan satu paper lagi. Then tambah lagi.Tambah lagi.Tambah lagi hingga cukup jadi satu ream paper.

Begitulah juga dalam kerja-kerja nak bawa manusia ke jalan dakwah. Bilamana seseorang mendapat hidayah, ia ibarat lengkap satu ream paper. Hati kita mungkin tersentuh bila seorang demi seorang datang beri tazkirah. Macam kertas tadi, kita letak sehelai demi sehelai. Sehinggalah penuh dan cukup. Dan orang yang terakhir meletak itu hanyalah mencukupkan rasa untuk kita memahami erti islam.

Bukan sebab hanya seorang yg terakhir itu kita mendapat hidayahNya. Tapi disebabkan adanya kertas-kertas yang terdahulu, yang terbina sedikit demi sedikit. Sehinggalah cukup untuk kita tersentuh dengan hidayah islamiah ini.

Untuk sahabat-sahabat(bakal anak usrah/pekerja) yang diamanahkan pada kita, hendaklah kita menjadi pemberi kertas itu. Mungkin kitalah orang pertama. Tapi disebabkan helaian yang kita bagi, barangkali ialah yang menjadi asbab adik itu faham suatu hari nanti. Yakinlah dengan janjNnya. InsyaAllah. InsyaAllah. InsyaAllah.

Dan it is a big reminder juga buat kita as duat. Yang faham, bahawa da'wah ni bukan hanya kita seorang sahaja yang menyumbang sekiranya sahabat itu memahami erti da'wah dan tarbiyyah, malah menjadi hebat selepas itu. Tetapi sebab ramainya yang datang kepada dia sebelum itu. Dan ini membersihkan niat kita. Dan memahamkan kita erti bahawa, Allah sahajalah yang memegang hati-hati manusia. Dan kita hanya melaksanakan tugas kita. Tidak kisahlah kita jadi pemberi helaian muka depan ke, muka tengah ke, ya, bahkan percentage kita mungkin lebih kecil dari usaha-usaha orang sebelum kita. Tapi semua itu contribute untuk melengkapkan a ream of paper itu kan? Ya, dan kita ini hanya menyambung usaha-usaha orang sebelum-sebelum kita.

Ya, tepat sekali. Lagi besar pahala mereka yang meletakkan batu asas sesebuah rumah, despite of kekurangan banyak benda. Cuba bandingkan dengan mereka yang terus sahaja duduk dalam rumah itu?

Dan tak akan sama mereka yang sebelum fathul dan selepas fathul (pembukaan)... (57:10)

No comments:

Post a Comment