Monday, November 22, 2010

Carikan aku jodoh....

Boring
3.51 pm... boring...ya....tiba2 aku rasa teda semangat bekerja hari ini. Hendak kusalahkan suasana, ndak boleh jugak.Sebab kita la yang membiarkan diri kita ditawan suasana.

Walaupun zaman ini ramai yg menggunakan FB untuk menghilangkan rasa keboringan dan kesunyian. Dan macam biasa laman google jadi pilihan aku untuk mencari gambar2 menarik untuk dijadikan poster dan bahan2 lain(nnt kan kehadirannya).

Ntah camana, tiba2 ada kawan tanya(guna ym fb) soalan yang paling boring diusia ini, “ Ko suda kahwin ka?”

Boring mo jawab soalan tuh sebab macam tiap2 minggu mak aku akan tanya soalan yang lebih kurang sama....”bulan berapa mo kahwin?”. Sebab kalau ikut perancangan,memang tahun ini, bersedia(^_________^)

Perbincangan aku dengan kawan aku tuh meleret2 dari soalan tadi hinggalah hal minta tolong carikan jodoh. Hai....apa nih, minta tolong carikan jodoh, aku sendiri teda...hahahaha

Dan aku pun dengan bijaksananya akan mencadangkan kawan aku sendiri, seorang doktor yang sgt baik dan sopan santun, boleh jadi suami yang baik.

Biasanya, bila aku tawarkan Dr.1/Dr.2/Dr.3 atau calon lain pada mana2 kawan, mereka tidak akan banyak soal walaupun tidak menerima cadangan aku. Tapi kali ini aku berdepan dengan soalan yang memerangkap aku sendiri: “Kenapa doktor tuh bukan dengan kau? Konfius aku nih”

Terkejut aku dengan soalan tuh. Lama jugak aku berfikir apa aku nak jawab . Akhirnya terpaksala aku berterus terang dengan kawan tuh. Memang la doktor tuh baik, tapi kerana dia baik la aku rasa aku tak layak. Mungkin kerana aku ada 2 kelemahan yang selama ini tidak diketahui oleh kawan aku:

1. Aku mudah rasa rendah diri walaupun aku selalu buat2 terer/bersikap "sombong" depan kawan2
2. Aku paling takut membuat keputusan walaupun orang selalu cakap aku hebat dalam memimpin

Dan untuk menyedapkan lagi perbincangan kami tadi, aku cari semula artikel tulisan ust.sarip yang ini . Sebab tajuk ini pernah membantu aku mencari beberapa jawapan kepada beberapa persoalan. Tapi kebetulan atau memang Allah nak bantu, buka sahaja web ust.Sarip keluar tajuk ini, Mencari Keserasian. Aku belum baca abis lagi link ini, tapi aku yakin mungkin dapat bantu kawan2 lain jugak. Selamat menambah ilmu...!!

No comments:

Post a Comment