Thursday, October 7, 2010

Setiausaha Sulit


Saya baru sahaja selesai talk preview M-Pro di Hotel Tang Dynasty, KK. Semalam terpaksa tunda usrah ke malam ini. Usrah dengan sahabat2 mualaf di Hidayah Centre KK. Hujung minggu nih, ada agenda lain pulak. Agenda PERIBADI.


Yah...macam tak biasa, jadual penuh. Siang dan malam. Hanya diary hitam yang selalu sy bawa tak pernah jemu menuliskan jadual harian sy. TQ diary hitam kerana sudi jadi "setiausaha sulit" sy. Walaupun baru bertugas hujung bulan ogos baru-baru ini, tapi diary hitam telah menjalankan tanggungjawab dengan penuh dedikasi.


Tiba-tiba, teringat pulak kat Rasulullah SAW. Rasulullah SAW suka sangat bagi nama kat barang-barang milik Baginda SAW. Mungkin ramai yang tau Rasulullah suka bagi nama kat unta2nya: Al-Qaswa', Lazzaz, As-Sakab, Al-Murtajiz, At-Tarbi dan Al-Lahif.


Rasulullah juga suka bagi nama kat benda2 tak hidup. Contohnya, pedang baginda: Zul-Faqqr, Battar, Al-Haif, Rasub dan Al-Mukhzim.


Nama. Nama perlu bukan sahaja sebagai doa tapi simbol penghargaan. Bayangkan, kalau kita dipanggil dengan nama "woi", mesti marah kan. Tapi dengan panggilan nama, kita akan rasa dihargai. Wah...hebatnya Rasulullah dalam menjaga barang-barang miliknya. bukankah pemberian nama adalah satu penghargaan?


Hm...berbalik kepada cerita "setiausaha sulit" sy, rasa-rasanya sy pun nak bagi namalah kat dia. Nama apa yaa.....hm.....sy suka nama amir. Tapi takkan nak bagi nama amir huhu....sy nak bagi nama Habibiey...yup. "KESAYANGANKU".

1 comment:

  1. salam, ukhti, makcik azizah UIA yg jual, ana jrg jumpa makcik, no contact makcik - 0133569119

    ReplyDelete