Thursday, October 7, 2010

Setiausaha Sulit II


Macam gila gila pulak bila bagi nama "setiausaha sulit" sy= "HABIBIEY". Sy cuma nak ikut sunnah Nabi SAW (^___^). Kalau sy ada apa-apa barang, sy mahu bagi nama. Macam yang Rasulullah buat kat unta dan pedangnya, takda masalah kan? Bila bagi nama, kita akan rasa lebih sayang, betul tak? (Tgh fikir nak bagi nama apa laptop nih....)


Berbalik kepada cerita "setiausaha sulit" @ haBiBiey, adakalanya sy cemburu pada kawan2 yang tidak punya diary tapi dapat menyusun jadual waktu dengan baik. Tapi sy?? Sejak tingkatan 3 hingga kini, ke mana saja sy pergi, sy perlukan haBiBiey.


Pernah sy katakan pada kawan: orang Islam tak perlu risau pasal jadual harian. Cukuplah solat jadi penjaga masa.


Tahun 2009, sy diuji. Kehilangan haBiBiey. Itulah tahun di mana jadual sy agak porak poranda. Sy tak mampu nak sumbatkan dua tugas dalam satu masa. Tugasan Kerja dan Tugasan PSS. Itu tak termasuk lagi jadual mutaba'ah harian dan muhasabah bulanan. Semuanya kucar-kacir. Ya lah, dah biasa hidup dengan "setiausaha sulit".


Masa tulah saya rasai betapa seorang Islam itu perlu mempunyai diary. Apa yang sy sedih, hubungan dengan sahabat2 seperjuangan pun mula jauh. Jauh hanya kerana sy tidak tahu menyusun masa...!!!


Berbulan-bulan sy kehilangan haBiBiey. Dan berkali-kali juga sy cuba menyusun jadual semula. Rupanya, kalau kita dah biasa dengan hidup kucar-kacir, bukan semudah itu juga untuk kita susun semula.


Menyusun jadual sama sahaja seperti mendidik nafsu yang liar.

Dan Allah-lah yang selalu mentarbiah hamba-Nya.....

No comments:

Post a Comment