Thursday, July 29, 2010

Lunbawang...

Dah dapat lesen kereta? Sepatutnya 23hb julai lepas, sy ada ujian memandu JPJ, tapi tiba2 terpaksa ke SMK. Trusan, Lawas, Sarawak huhuhu....

Saya berada di sana selama 3 hari 2 malam, program Kem Motivasi Kecemerlangan PMR 2010. Ada banyak perkara yang saya lalui sepanjang berada di sana. Sama ada sedih, gembira, suka, segala perasaan bercampur baur.

Difahamkan sekolah ini merupakan sekolah yang paling 'teruk' di daerah ini. Pelajar malas dan agak kurang berdisiplin. Tapi kagum melihat kesungguhan guru-guru di situ cuba untuk merubah keadaan yang sedia ada. 90% pelajarnya adalah non-muslim dan daripada 600 org pelajar, hanya dalam 64 orang pelajar Muslim. Pelajar non-muslim terdiri daripada bangsa Lunbawang, Cina, Tagal. manakala pelajar Muslim kebanyakkannya Melayu Sarawak. Sedih bila melihat pelajar2 muslim sama saja seperti pelajar non-muslim, terutama sekali dari sudut pergaulan.

Sepanjang berada di sana, saya bertindak sebagai penceramah. Dibantu oleh 2 orang rakan sekerja. Seronok bila kita dapatberkongsi ilmu dengan pelajar di sana walaupun adakalanya kami berdepan dengan masalah komunikasi. Rupanya mereka selama ini menggunakan bahasa Lunbawang sebagai bahasa harian sama ada di sekolah atau di luar. Sehingga guru-guru di situ terpaksa belajar menguasai bahasa tersebut untuk memudahkan mereka 'masuk' dengan pelajar2nya.

Adakalanya, saya terfikir, kalau nak jalankan kerja dakwah kat sini rasanya kena kuasai dulu bahasa Lunbawang...hehe

No comments:

Post a Comment